Redigera en produkt i WooCommerce
Enkla och variabla produkter
En stor fördel med Wordpress är att det är väldigt mångsidigt. Wordpress minsta beståndsdel är bloggposten. Men den kan fungera som sidor, artiklar eller i det här fallet produkter. Med hjälp av pluginet WooCommerce blir Wordpress ett synnerligen kompetent e-handelssystem, samtidigt som det fungerar som en vanlig webbplats.
Eftersom WooCommerce är ett av världens största e-handelssystem finns färdiga kopplingar till alla stora betalnings-, frakt- och bokföringslösningar. Man målar aldrig in sig i ett hörn med WooCommerce.
Den här guiden förutsätter att du har en färdig WooCommerce-installation och ska lägga till eller redigera en produkt. Som vanligt börjar du med att logga in i Wordpress.
Produkter och inställningar
På vänstermenyn i admin ligger flera delar som hör till WooCommerce. Dels menyalternativet som faktiskt heter WooCommerce. Det är dock inte där vi ska klicka för att komma åt produkterna. Där hittar man i stället kundordrar och inställningar.
Under produkter hittar man alla produkterna. Har du många produkter finns det flera alternativ för sortering och en fritextsökning. När du hittat din produkt klickar du på namnet för att redigera den.
Produktens delar
Vid en första anblick ser produkten ut som en helt vanlig Wordpress-post . Den innehåller element som vi känner igen från Wordpress: rubrik, url, utvald bild och innehåll. Men det finns några extra fält och alternativ för att det ska bli en fungerande produkt.
Det viktigaste är att en produkt måste ha ett pris. Det är kravet för att den ska kunna gå att sälja. Men vi börjar i tur och ordning.
Rubriken är namnet på produkten. Det är namnet i katalog-funktionen, den enskilda produktsidan och i länkar från exempelvis sociala medier. Här är det viktigt att välja ett lagom detaljerat namn som både beskriver produkten och ger användaren relevant information om namnet. Det varierar naturligtvis beroende på vilken sorts produkt det är. Men det är viktigt att ha en genomtänkt strategi.
Produktbeskrivningen är i allmänhet inte den text som visas överst. Produktbeskrivningen ska vara en beskrivande text är det är bra både att fokusera på vad den enskilda produkten gör men också exempelvis varför varumärket är bra eller i vilket sammanhang man använder produkten.
Den korta produktbeskrivningen ska vara en eller några meningar som utan vidare omsvep berättar exakt vad produkten är. Gärna med en positiv och säljande egenskap.
Enskild produkt
Enskild produkt är den vanligaste produkttypen. Det innebär att just den här produkten inte är uppdelad i exempelvis färger eller storlekar. När man har alternativet enskild produkt vald finns det fält för pris. Och det är det enda som behövs egentligen för att kunna sälja produkten. Det kan dock vara rimligt att ange artikelnummer, fraktalternativ och andra inställningar under lagersaldo.
Variabel produkt
Variabel produkt innebär att man angett någon form av egenskaper och sedan delat upp produkten baserat på olika alternativ. Tyvärr är det en smula komplicerat. Men om uppdelningen redan är gjord kan du enkelt gå in och uppdatera respektive produktvariation genom att välja expandera.
Även här gäller att minimikravet är ett pris per produktvariation. Man kan också ange artikelnummer för respektive produkt(-variation). Dessutom kan man lägga in en bild på varje variant.
Olika typer av bilder
Bilderna i WooCommerce kan läggas in på olika ställen. Precis som i en vanlig Wordpress-post kan man lägga in en utvald bild. Det är den bild som visas i katalogfunktioner, länkar och liknande. Dessutom kan man lägga bilder till ett galleri på den enskilda produkten. Galleriet går i allmänhet att bläddra i för användaren på produktsidan. Utöver detta kan varje variation ha en bild som kommer upp när man väljer den aktuella variationen.
Ett rikt system
WooCommerce är ett väldigt funktionsrikt plugin med en mängd inställningar. XBOM.SE hjälper dig gärna med nyinstallation, designändringar eller massinmatning av produkter.